LICEUL AGRICOL din CIUMBRUD atrage tinerii spre agricultură
LICEUL TEHNOLOGIC AGRICOL "ALEXANDRU BORZA" din Ciumbrud, judeţul Alba, încearcă să valorifice cât mai multe oportunităţi prin care să le transmită adolescenţilor că agricultura are perspectivă, iar ei au la rândul lor viitor în acest domeniu.
Agricultura le poate deschide tinerilor de la sate un drum în viaţă, oferindu-le în acelaşi timp o sursă consistentă de venit, mai ales când pot lua exemplu de la părinţii ori bunicii lor. Asta încearcă să le transmită an de an cadrele liceului tehnologic agricol „Alexandru Borza” din Ciumbrud absolvenţilor claselor a VIII-a din zonă.
„Astăzi vor câştigul mult mai repede”
Lenuţa Man, profesoară de trei decenii în liceu, unde predă materii cu specific veterinar, sintetizează schimbul de generaţii: „Astăzi vor câştigul mult mai repede”, mărturiseşte cadrul didactic, în mijlocul elevilor adunaţi în sera unde îşi fac practica horticolă. Venerabilul dascăl oferă câte o încurajare suplimentară, acolo unde simte potenţial: „Daniel va merge sigur şi la facultate, la fel şi Mihai”, indică profesoara către doi dintre tineri. Daniel Fugaciu, aflat în clasa a XI-a la profilul tehnician veterinar, este unul dintre elevii cu care liceul se mândreşte, dar elanul profesoarei îl face să roşească: „Staţi să iau Bacul mai întâi”, echilibrează tânărul situaţia. Emoţionat, la fel ca şi colegii lui, băiatul vorbeşte cu entuziasm despre experienţa practică dintr-un stagiu de formare în Portugalia (2016), când a făcut parte, alături de alţi colegi, din echipe de intervenţie chirurgicală la animale.
„Astăzi vor câştigul mult mai repede”
Lenuţa Man, profesoară de trei decenii în liceu, unde predă materii cu specific veterinar, sintetizează schimbul de generaţii: „Astăzi vor câştigul mult mai repede”, mărturiseşte cadrul didactic, în mijlocul elevilor adunaţi în sera unde îşi fac practica horticolă. Venerabilul dascăl oferă câte o încurajare suplimentară, acolo unde simte potenţial: „Daniel va merge sigur şi la facultate, la fel şi Mihai”, indică profesoara către doi dintre tineri. Daniel Fugaciu, aflat în clasa a XI-a la profilul tehnician veterinar, este unul dintre elevii cu care liceul se mândreşte, dar elanul profesoarei îl face să roşească: „Staţi să iau Bacul mai întâi”, echilibrează tânărul situaţia. Emoţionat, la fel ca şi colegii lui, băiatul vorbeşte cu entuziasm despre experienţa practică dintr-un stagiu de formare în Portugalia (2016), când a făcut parte, alături de alţi colegi, din echipe de intervenţie chirurgicală la animale.
Mai întâi practica, apoi şcoala
Bogdan Crişan şi Laurenţiu Doia (elevi în clasa a XII-a) au pus practica (mult) înaintea învăţăturii: cei doi au cumpărat câte 50, respectiv 75 de capre, pe care le cresc în gospodăriile familiilor lor, în comuna Galda, ca alternativă la a pleca la muncă peste hotare: „Tatăl meu lucrează în străinătate. L-am sunat şi i-am spus: «Ai în curte 50 de capre!» Le cresc împreună cu bunicul”, povesteşte Bogdan. Cei doi au avut deja livrări către un brand cunoscut de procesare a laptelui de capră, iar dacă vor asigura constant cantitatea şi calitatea solicitate, pot încheia un contract pe termen lung.
Fii de horticultori, dar aleg meseria de tehnician veterinar
Deşi la Ciumbrud „tot la a doua casă” locuieşte o familie care cultivă pomi, vie sau trandafiri, absolvenţii claselor a VIII-a din zona Aiudului (oraş de care aparţine localitatea) sunt mai atraşi de profilul veterinar. Aşa se face că în ultimii ani, inclusiv în 2017, oferta de admitere în clasa a IX-a a liceului s-a axat pe specializarea de tehnician veterinar - 28 de locuri. La admiterea din vara acestui an s-a format şi o clasă profesională, cu alte 28 de poziţii, cu specializarea de lucrător comercial. „I-am întrebat (pe părinţii copiilor, n.red.): «Ne tot spuneţi să solicităm sau să calificăm în specializări de care aveţi nevoie (în special horticole, n.red.), dar câţi dintre dumneavoastră v-aţi dat copiii la şcoala noastră sau o să-i daţi?» O parte a răspuns afirmativ, altă parte a spus: «Nu a vrut copilul». Dar el, ca întreprinzător, ca fermier, cum a mers acasă să-i insufle copilului dragostea pentru meserie şi pentru ce face dumnealui? Cine să ducă mai departe tradiţia a ceea ce face el? I-a spus copilului că trăieşte foarte bine din activitatea pe care o face?”, se întreabă, cu tentă retorică, Simona Lazăr, economist şi agronom, directoarea instituţiei din anul 2000. „Am făcut campanie agresivă pentru horticultură şi înainte, dar nu a fost atracţie pentru domeniu... Copiii producătorilor care se ocupă de horticultură nu au ajuns încă la vârsta clasei a IX-a”, mai încearcă o explicaţie directoarea, totodată şi profesoară în liceu.
Horticultura, un mister pentru copiii pomicultorilor
Chiar dacă adeseori candidaţii la admitere provin din familii cu tradiţie în horticultură, denumirea rămâne stranie pentru tineri, dezvăluie Mihaela Baidoc, inginer horticol şi profesor suplinitor în cadrul liceului: „Un elev din clasa a VIII-a mi-a spus că vrea să continue aici, dar nu ştia ce înseamnă horticultura, deşi părinţii lui au acasă şi vând pomi. Abia când i-am explicat, a răspuns: «Asta facem şi noi, vreau domeniul ăsta». Sunt pe de altă parte elevi care deşi termină profil veterinar, ajung după aceea să cultive pomi”, rezumă cadrul didactic.
Învăţământul dual are perspectivă şi în agricultură
Liceul şi-ar putea diversifica paleta de calificare din 2018, prin metoda învăţământului dual, urmând să încheie contracte cu patru agenţi economici: „În cadrul aceleiaşi clase putem avea calificări multiple, tehnică veterinară, zootehnie, horticultură şi mecanică agricolă. Când ai semnat un contract de învăţământ dual, vorbim şi de angajare (ulterioară, n.-red.), pentru că selecţia candidaţilor se va face foarte atent; în plus elevii primesc şi bursă”, subliniază Simona Lazăr.
„Sperăm să păstrăm tradiţia şi să formăm tehnicieni sau muncitori calificaţi care să rămână alături de noi şi să continue ceea ce facem deja”, spune într-un video promoţional Emeric Bakk, administrator al fermei Ciumbrud Plant, specializată în material săditor, fermă cu care liceul a concretizat deja un parteneriat de colaborare.
VIZITE DE STUDIU ÎN FERME
Elevii Liceului Tehnologic agricol din Ciumbrud au efectuat în ultimii ani stagii de practică în diverse ţări europene, în cadrul unor proiecte cu finanţare UE: Spania (Granada) - specializarea lucrător comercial, precum şi în Cipru (3 săptămâni) şi în Portugalia (4 săptămâni) - tehnician veterinar. Din 2015 instituţia participă în proiectul naţional „Liceele agricole - Hub-uri locale pentru dezvoltarea fermelor mici şi mijlocii”, finanţat de Fundaţia Româno-Americană, implementat de un consorţiu de ONG-uri. O componentă este vizitarea fermelor: „Fiecare vizită de studiu urmăreşte dezvoltarea unor capacităţi tehnice ale elevilor, dar şi deprinderea unor abilităţi de comunicare, relaţionare, prezentare, negociere”, a explicat Alina Augustin, coordonator de proiect din partea Fundaţiei Civitas, filiala Cluj. Proiectul a căutat soluţii pentru: lipsa de sesiuni practice pentru elevi, slaba informare în privinţa oportunităţilor viitoare în agricultură şi relaţia slabă între actorii pieţei muncii (ferme, cooperative) şi elevi, acestea fiind principalele probleme identificate în cele opt licee agricole beneficiare.
Elevii Liceului Tehnologic agricol din Ciumbrud au efectuat în ultimii ani stagii de practică în diverse ţări europene, în cadrul unor proiecte cu finanţare UE: Spania (Granada) - specializarea lucrător comercial, precum şi în Cipru (3 săptămâni) şi în Portugalia (4 săptămâni) - tehnician veterinar. Din 2015 instituţia participă în proiectul naţional „Liceele agricole - Hub-uri locale pentru dezvoltarea fermelor mici şi mijlocii”, finanţat de Fundaţia Româno-Americană, implementat de un consorţiu de ONG-uri. O componentă este vizitarea fermelor: „Fiecare vizită de studiu urmăreşte dezvoltarea unor capacităţi tehnice ale elevilor, dar şi deprinderea unor abilităţi de comunicare, relaţionare, prezentare, negociere”, a explicat Alina Augustin, coordonator de proiect din partea Fundaţiei Civitas, filiala Cluj. Proiectul a căutat soluţii pentru: lipsa de sesiuni practice pentru elevi, slaba informare în privinţa oportunităţilor viitoare în agricultură şi relaţia slabă între actorii pieţei muncii (ferme, cooperative) şi elevi, acestea fiind principalele probleme identificate în cele opt licee agricole beneficiare.
ATESTAT DE TEHNICIAN, CHIAR ŞI FĂRĂ BAC
Înfiinţat în anul 1935, Liceul Tehnologic Agricol „Alexandru Borza” din Ciumbrud şcolarizează în prezent peste şase sute de copii şi tineri, de la nivel preşcolar, până la cel post-liceal, inclusiv o clasă la penitenciarul din Aiud. La nivel de liceu, curriculum-ul claselor 9 şi 10 este similar cu cel al liceelor teoretice, cu studierea în plus a materiilor cu specific agricol. Din a XI-a elevii studiază mai accentuat materii specifice profilului şi calificării finale.
Aproximativ 80 la sută dintre elevii care termină a VIII-a în liceu continuă şi din a IX-a aici, la profesională sau liceu. La absolvirea studiilor liceale, absolvenţii primesc, în baza unui proiect întocmit, atestatul de tehnician veterinar, care le dă dreptul de a profesa, indiferent de rezultatul de la Bac.
Înfiinţat în anul 1935, Liceul Tehnologic Agricol „Alexandru Borza” din Ciumbrud şcolarizează în prezent peste şase sute de copii şi tineri, de la nivel preşcolar, până la cel post-liceal, inclusiv o clasă la penitenciarul din Aiud. La nivel de liceu, curriculum-ul claselor 9 şi 10 este similar cu cel al liceelor teoretice, cu studierea în plus a materiilor cu specific agricol. Din a XI-a elevii studiază mai accentuat materii specifice profilului şi calificării finale.
Aproximativ 80 la sută dintre elevii care termină a VIII-a în liceu continuă şi din a IX-a aici, la profesională sau liceu. La absolvirea studiilor liceale, absolvenţii primesc, în baza unui proiect întocmit, atestatul de tehnician veterinar, care le dă dreptul de a profesa, indiferent de rezultatul de la Bac.
Articol publicat in revista FERMA, editia iulie 2017
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu