„Ne vedem la Agricol!”
Aşa îşi spun călărăşenii când îşi dau întâlnire la Liceul Agricol, situat în zona centrală a municipiului. Astăzi se numeşte Liceul Tehnologic „Sandu Aldea” şi este un reper pentru locuitorii oraşului, dar şi pentru cei din judeţ. Clădirea monument a liceului adăposteşte o istorie de 71 de ani de învăţământ agricol în judeţul cu cea mai mare suprafaţă arabilă din ţară.
Pe 17 mai 2019, caravana „Susţinem învăţământul preuniversitar agricol”, proiect iniţiat de Revista Ferma prin Fundaţia Revistei Ferma, a ajuns la Liceul Tehnologic „Sandu Aldea” din Călăraşi, unde s-au strâns elevi şi profesori de la zece licee agricole din ţară, reprezentanţi ai autorităţilor centrale şi locale: Maricel Floricel Dima, subsecretar de stat în MADR, Roxana Paţurcă, senator de Călăraşi, fost profesor la liceul agricol din oraş, Steluţa Caraion, inspector şcolar general adjunct ISJ Călăraşi, Emil Muşat, secretar al Consiliul Judeţean Călăraşi, Rela Popa, director executiv adjunct Direcţia Agricolă Călăraşi, precum şi fermieri din judeţul Călăraşi, care sprijină Liceul agricol pentru ca elevii să îşi poată desfăşura stagiile de pregătire practică: George Liţu (Cerealflor) şi Marian Şolcanu (SC Agri Agras Grădiştea).
La eveniment a participat şi o delegaţie din Republica Moldova, din care au făcut parte membri ai Asociaţiei Pro Didactica, profesori de licee agricole şi reprezentanţi ai Ministerului Agriculturii din ţara vecină.
La eveniment a participat şi o delegaţie din Republica Moldova, din care au făcut parte membri ai Asociaţiei Pro Didactica, profesori de licee agricole şi reprezentanţi ai Ministerului Agriculturii din ţara vecină.
„Niciodată un om cu patru clase nu o să poată conduce un echipament de 200.000 de euro, la care 40% din funcţii înseamnă informatică!”
Leonard Stafie, coordonator proiect „Susţinem învăţământul preuniversitar agricol”: „Foarte mulţi spun că liceele agricole nu au nevoie de promovare, ceea ce este fals. Ce e şi mai trist, recent, un ONG a comandat un sondaj de opinie, iar 7 din 10 respondenţi au spus că în agricultură este nevoie de cei cu patru clase. Astăzi, cel care lucrează pe tractor nici măcar nu se mai numeşte tractorist, ci operator utilaje. Niciodată un om cu patru clase nu o să poată să conducă un echipament de 200 de mii de euro, la care 40% din funcţii înseamnă informatică! (...) Nu este ruşine să fii elev la liceul agricol şi nici să fii fermier. A fi agricultor nu mai înseamnă să dai cu sapa, în spatele fermierilor stă siguranţa alimentară a unui stat.”
Steluţa Caraion, inspector şcolar general adjunct ISJ Călăraşi, spune că „toate meseriile din sectorul agricol sunt de actualitate şi nu vor dispărea niciodată”, dar recunoaşte că „din păcate, liceele tehnologice au rămas în urmă la dotări. Vrem specialişti, forţă de muncă calificată, care să facă faţă cerinţelor tehnologiei de astăzi în toate domeniile economice, iar şcoala trebuie să fie la nivelul schimbărilor care au loc astăzi în aceste domenii”.
Cum să înveţi agricultură la oraş, fără teren şi fără dotări!
Sunteţi de acord cu ce spun aceştia, nu-i aşa? Totul e logic, oamenii au dreptate. Însă acum ne loveşte în plex realitatea: Liceul Agricol din Călăraşi mai are în administrare doar curtea şcolii, de 3,8 ha, care include şi un parc dendrologic!
Adrian Melente, director liceu: „Liceul a avut în administrare, de-a lungul anilor, în jur de 160 de hectare de teren. La această dată, avem doar curtea liceului, de 3,8 hectare, pe care am încercat să o aranjăm în aşa fel încât să cuprindă toată paleta de specializări la care elevii participă conform ofertei de şcolarizare, în afară de practica pe care aceştia o desfăşoară la agenţi economici, să existe şi în curte o miniseră, un minisolar, o plantaţie pomicolă, pe care am înfiinţat-o în 2016, cu 50 de pomi achiziţionaţi de la Staţiunea Băneasa.
Parcul din curtea şcolii este un parc dendrologic, pe care am încercat să îl păstrăm şi înnoim, iar odată la trei ani înfiinţăm şi o clasă de silvicultură. Mă bucur de iniţiativa MADR de a aloca câte 10 hectare de teren liceelor agricole pentru înfiinţarea unei ferme didactice. Nu e suficient, dar tot e ceva.
Este foarte greu că ne lipseşte o fermă didactică şi utilaje noi. Gama noastră de utilaje este foarte învechită, am reuşit să le recondiţionăm, dar tot e greu.
Avem colaborări cu agenţi economici din judeţ, dar ne lipseşte un microbuz pentru deplasarea la fermele la care elevii fac practică, pentru că aceste ferme sunt în judeţ, iar 90 la sută din elevii noştri sunt din mediul rural.
Din cauză că ne descurcăm foarte greu cu orele de practică pentru unele specializări, unde agenţii economici sunt în judeţ, am avut trei proiecte europene Erasmus cu un partener din Portugalia, unde elevii de la clasele de tehnician veterinar au făcut practică timp de trei săptămâni. Pentru anul acesta am depus un proiect Ersamus împreună cu încă cinci licee agricole, pentru practica elevilor din clasele a IX-a şi a X-a de la specializarea Agricultură la un partener extern.”
La Liceul Agricol din Călăraşi învaţă aproape 560 de elevi, în 24 de săli de clasă. Corpul didactic şi personalul auxiliar este format din 62 de persoane. Avantajul este că orele se desfăşoară doar dimineaţa şi elevii care fac naveta pot primi banii de transport. Internatul poate caza elevi la un preţ foarte mic, însă cantina şcolii nu mai este funcţională, ne-a mai spus directorul liceului.
MADR promite liceelor agricole teren, dotări, investiţii şi noi specializări
Concret, Legea 57/2019 prevede că liceele tehnologice cu profil preponderent agricol care nu au în proprietate sau în administrare terenuri agricole vor primi în folosinţă, cu sprijinul MADR, o suprafaţă de teren arabil de minimum 10 ha pentru constituirea loturilor didactice. De asemenea, MADR va asigura finanţarea unor investiţii şi a unor cheltuieli materiale ale liceelor agricole (construcţii agricole şi zootehnice, inclusiv modernizare, achiziţionarea de combine, tractoare şi echipamente de lucru, mijloace de transport, echipamente pentru irigaţii, pentru dotarea laboratoarelor didactice, animale vii şi echipamente specifice în zootehnie, înfiinţarea de plantaţii pomicole, viticole, sere, solarii şi răsadniţe, cantine, internate, săli de sport, inclusiv modernizare).
Maricel Floricel Dima, subsecretar de stat în MADR: „Am identificat 58 de licee preponderent agricole la nivel naţional, în care cel puţin 50 la sută din specializări sunt agricole. Acum, trebuie ca ordinul comun al Ministerului Educaţiei şi al Ministerului Agriculturii să fie aprobat. Mai departe, urmează celelalte proceduri pe care trebuie să le realizăm, conform legii, astfel încât până la începutul noului an şcolar să identificăm componentele de buget şi investiţii prioritare pentru următorii trei ani. Urmează să identificăm şi nevoia de a introduce noi specializări acolo unde este cazul, precum şi cheltuielile aferente.
De acum înainte, veţi primi sprijin şi de la Ministerul Agriculturii, în primul rând pentru investiţii, petru dotarea tehnică cu utilaje, înfiinţarea de sere, livezi, vii, inclusiv cheltuieli materiale şi de mentenanţă. De asemena, împreună cu inspectoratele şcolare judeţene, vom facilita transferul către unităţile agricole moderne din judeţe pentru practica elevilor. Vom căuta să identificăm, în funcţie de nevoie zonale şi locale, dacă este cazul introducerii unor noi specializări agricole, iar Ministerul Agriculturii va suporta costurile înfiinţării acestor noi specializări în ceea ce priveşte acreditarea şi formarea noilor cadre didactice.”
„O profesie este cu atât mai puternică cu cât sunteţi mai uniţi!”
Emil Muşat, secretar al Consiliul Judeţean Călăraşi, el însuşi absolvent de liceu agricol, şi apoi veterinar într-o fermă de vaci de lapte, a avut, probabil, cel mai neaşteptat şi mobilizator discurs adresat elevilor din liceele agricole: „Dragi elevi, cel mai important lucru este o reţea de profesionişti. Cunoaşteţi-vă! O profesie este cu atât mai puternică şi interesele ei sunt mai bine reprezentate cu cât vă daţi mâna, vă cunoaşteţi, vă promovaţi, colaboraţi. (...) Stă în puterea voastră să schimbaţi percepţia publică despre această meserie! Aţi văzut OZN-urile de pe câmp în ultima perioadă? Nu este suficient să ai patru clase ca să te descurci cu asemenea utilaje şi nu este suficient nici să treci ca gâsca prin apă prin liceu ca să te descurci într-o fermă de vaci sau o fermă de păsări.”
Marian Şolcanu, fermier judeţul Călăraşi (SC Agro Agras Grădiştea): „Ce mi-ş dori cel mai mult e ca această caravană să meargă mai departe şi poate uşor mai „agresiv”, şi să ajungem ca la Liceul agricol din Călăraşi să se bată câte trei, patru elevi pe un loc, aşa cum era în 1986, când am dat eu admitere. (...) O rugăminte pentru părinţi: fără sprijinul părinţilor, al familiei, tinerii vor avea mai greu înclinaţia către agricultură. Mesajul care să îi îndrume spre acest sector trebuie să plece din familie, apoi dinspre liceu şi dinspre noi, fermierii.” Fermierul din Călăraşi spune că sunt lucrători în agricultură care câştigă din munca lor 1.000 de euro pe lună, în timp ce unii absolvenţi de facultăţi de drept a trebuit să plece în străinătate pentru a munci, tot în agricultură, ca să se poată întreţine.
71 DE ANI DE ÎNVĂŢĂMÂNT AGRICOL LA CĂLĂRAŞI
În 1948, la Călăraşi, o dată cu reforma învăţământului, lua fiinţă Şcoala Medie Tehnică. În anul înfiinţării, şcoala primea 10 ha de teren arabil, din care 5 ha vie, 3 ha lot experimental, 1 ha portaltoi, 1 ha plantaţie pomicolă. Pe 15 octombrie, se deschideau cursurile şcolii, în două încăperi improvizate, mobilate cu mobilier împrumutat de la celelalte şcoli din localitate. În acelaşi an, şcoala era preluată de Ministerul Agriculturii şi Silviculturii, iar doi ani mai târziu, elevii învăţau în săli de curs complet dotate şi mobilate, plus 32 ha de teren pentru aplicaţii practice.
În 1959, şcoala avea 136 ha, plus încă 200 ha acordate de Sfatul Popular orăşenesc şi o mică fermă zootehnică. În 1961, şcoala se numea Centrul Şcolar Agricol Călăraşi şi dispunea de 173,45 ha, iar în 1963 avea inclusiv bovine din mai multe rase, 19 porci, 500 ovine, 500 găini, 500 raţe, cai de muncă şi albine.
În 1967, denumirea se schimbă în Liceul Agroindustrial Călăraşi, iar în 1990, în Grupul Şcolar Agricol Călăraşi. În 2000, şcoala primeşte denumirea Colegiul Agricol „Sandu Aldea”, onorând astfel numele lui Constantin Sandu Aldea (1874 -1927), agronom şi scriitor, fondatorul ştiinţei ameliorării plantelor în România.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu